top of page

VORIGE EDITIES

2020

BESTE FICTIE:

'NESTING'
Alex Verhaest

De jury over 'Nesting': "De berekende blik van de visuele kunstenaar is in elke scène en in elk shot van 'Nesting' voelbaar. Verhaest creëert een wereld die het Belgische surrealisme eer aandoet, van de prachtige belichting en de strakke composities tot het claustrofobisch escalerende sound design en natuurlijk de bijzondere acteerprestaties - personages waar letterlijk hoeken af zijn. De film voelt ergens tussen Delvaux en 'Room 104', en maakt op geen enkel moment een misstap."

BESTE DOCU:

'RAINBOW CHILDREN - PORTRAIT OF ELIKA'
Maryam Bayani

De jury over 'Rainbow Children': "Een veelgelaagd portret van identiteit. Kinderen gebruiken is altijd een crowdpleaser, maar Bayani trapt niet in de val van de clichés en brengt ons een studie die genuanceerd is: bij momenten een angstaanjagende voorafspiegeling van hoe we "de ander" creëren vanaf de allerjongste leeftijd, op andere momenten hartverwarmend, met dank aan de ster van de film, Elika, met wie het onmogelijk is geen band aan te knopen."

​

​

BESTE ANIMATIE:

'SOUS LES PINS'
Sebastien Baillou

De jury over 'Sous les pins': "Wat begint als een familie uitstap met een knipoog naar de magie die enkel kinderen kunnen creëren, in navolging van Hayao Miyazaki's 'My Neighbour Totoro' of 'Spirited Away', eindigt als een persoonlijk verhaal van verlies. Baillou doet dit in een picturale stijl die hem meteen herkenbaar maakt, bedrieglijk simpel, vol leven en nuance, een vorm die verhaal op sommige manieren tegenwerkt en daarom effectiever maakt." 

Hier..jpg

PUBLIEKSPRIJS:

'HIER.'
Joy Maurits

Hier. Aan de lokale sporthal van Bazel, leren jongeren niet alleen binnen de lijnen te lopen maar ook deze grenzen af te tasten. Een portret over de onbevangenheid van meisjes en jongens die met elk hun eigen wereld in deze microkosmos samenkomen en verbinding zoeken. 

​

​

NO FILM SCHOOL:

'THE LOST PARACOSMIST'
Josephina Van De Water

De jury over 'The Lost Paracosmist': "Net zoals 'Sous les pins' is 'The Lost Paracosmist' uit de duizend herkenbaar. Van De Waters moderne fabel zit ergens tussen Raoul Servais en met-de-hand-gestencilde vroege cinema. Het verhaal is op een prachtige en unieke manier verteld, elk beeld is zowel een sculptuur als een schilderij an sich

PERSPRIJS:

'DON'T LOOK BACK'
Nancy Van Beersel

Het verhaal van deze leganimatie is gebaseerd op 'Berenice', een kortverhaal van Edgar Allan Poe. Een man met een fetisj voor ziekelijke vrouwen valt voor de zwaar zieke Berenice. Hij raakt geobsedeerd door haar tanden en na haar dood breekt hij haar graf open om haar gebit te recupereren. Het nummer 'Don’t look Back' van (ex-klasgenote) Kyoko past er perfect bij.

Een eervolle vermelding was er nog voor 'Landschap is Jager' van Simon Debbaut-L'Ecluse.

bottom of page